måndag 3 september 2012

Nu börjar allvaret igen

Monsterkursen, på 37,5 hp, inleds om ca 4 timmar. När jag har läst färdigt denna har jag mindre än halva tiden kvar på min utbildning, tänka sig, jag som tyckte att fem år var en så lång tid och nu har jag bara tre kvar... Mycket har förändrats under de senaste åren, men minst lika mycket har fortsatt i exakt samma hjulspår som förut, en sakta lunk som rör sig framåt som om livet vore evighetslångt.

När vi ändå pratar om evigheten kan jag lika gärna nämna att jag har läst ut den senaste boken i Sookie Stackhouse Series och nu desperat letar efter Charlaine Harris tidigare böcker i Omnibus-form, vilket har visat sig lättare sagt än gjort då de på alla svenska sidor på nätet endast finns att bevaka och till stor del är "slut på förlaget". Ytterst irriterande. Under tiden läser jag istället Anne Rice, införskaffade hennes tre böcker Interview with the Vampire, The Vampire Lestat och The Queen of the Damned i en samlingsvolym på Sci-fi bokhandeln, men jag är tyvärr inte imponerad. Interview fick jag nästan tvinga mig själv igenom, trots att den rör ett ämne som jag är väldigt intresserad av och jag verkligen tyckte om filmen. Som tur är verkar det dock vara lite mer fart i Lestat.

Någon som det verkligen kan sägas vara fart i är Alexia Tarabotti, huvudpersonen i The Parasol Protectorate-serien. Snacka om underbar karaktär! Det tog mig ca 1,5 veckor att ta mig igenom denna serie, som består av fem böcker, och jag önskar att det hade funnits fler för jag har inte blivit så här infångad av en författare sedan jag upptäckte Harry Potter. En stark kvinna i 1800-talets London, en övernaturlig ton och fula hattar, det kan inte bli bättre.

Jag kanske ska omvandla bloggen till en riktig recensionssite för böcker, så mycket som jag läser och så många böcker som jag har en åsikt om. Hm, det tål att tänkas på!

Adieu

1 kommentar:

  1. Tiden går verkligen tokfort ja! Men det är ju i och för sig bra eftersom jag får dela tiden med dig <3
    Kursen verkar ju gå minst sagt bra än så länge :) Du är bäst!
    Hade varit roligt att läsa recensioner skrivna av dig, då du garanterat har bättre smak än de flesta "riktiga" recensenter!
    Puss <3

    SvaraRadera